Sporten als moeder levert je zoveel op!

Wat je als moeder van jonge kinderen echt nodig hebt? In één woord energie!

Als ik naar mijzelf kijk merk ik een groot verschil in mijn dagen wanneer ik mij wel of niet energiek voel. Op de dagen met weinig energie, vind ik dat mijn kinderen zeuren (en zeur ik dus ook lekker terug). Ik doe zuchtend en geïrriteerd het huishouden en niets werk lekker mee. Wanneer ik mij wel energiek voel, heb ik veel meer veerkracht als iets niet gaat zoals gepland (en dat is nogal vaak). Ik heb meer geduld, ben vrolijker en zie dat direct terug bij mijn jongens.

Mama, zo krijg jij meer energie!

linda-blog

Om te zorgen dat je meer energie krijgt is sporten en bewegen een belangrijk onderdeel. Vaak is de grootste motivator om te gaan sporten om te willen afvallen. Dat snap ik heel goed, want je wil je weer lekker in je vel voelen. Toch zijn er nog zo veel meer voordelen van sporten en bewegen en die deel ik graag met jullie. Afvallen is daarbij een leuk resultaat!

Als moeder heb je vaak last van gebroken nachten. Echt een killer voor je energie level, dat heeft verder geen uitleg nodig. Wanneer je aan sport doet, slaap je beter en dieper. Sporten en bewegen overdag bevordert de kwaliteit van slaap. Dus ook al zijn het minder uurtjes, je wordt wel meer uitgerust wakker!

Kleine kinderen hebben veel energie. Ze zijn actief en willen lekker spelen en ravotten. Als je fit bent kan je lekker met ze meedoen en hoef je niet na een paar minuten puffend af te haken. Ook mentaal doet sporten veel voor je. Je lichaam maakt endorfines aan en dat zorgt voor een ontspannen gevoel. Je stresshormoon cortisol en adrenaline level worden juist verlaagd en dat zorgt ervoor dat je rustiger en minder prikkelbaar bent. Sport je ook nog eens buiten in de natuur heeft dat helemaal een kalmerende werking op je gemoedstoestand.

Door iets aan sport te gaan doen, creëer je een moment voor jezelf. Als je minder tijd hebt om met vriendinnen af te spreken, waarom dan niet samen sporten? Twee vliegen in één klap! Ik vind hardlopen met mijn sportmaatje en vriendin altijd erg fijn. We rennen zo wat kilometers weg en delen ondertussen alles wat er in ons omgaat. Onze vorm van therapie😉

Rolmodel

And last but not least je geeft het goede voorbeeld aan je kids. Bewegen onder kinderen wordt steeds meer een probleem. Wanneer kinderen opgroeien met sportende en actieve ouders en zien dat het een onderdeel is van je leven, worden kinderen daar ook vaak actiever van. Je laat ermee zien dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen.

Ja leuk en aardig al die voordelen hoor ik je denken, maar waar haal ik de tijd vandaan? Of misschien wordt je al moe als je dit leest en denk je “ik heb een hekel aan sporten”. No worries in de volgende blog deel ik tips om meer te bewegen of te gaan sporten😊. Er zijn zoveel vormen, ik geloof echt dat er voor iedereen een manier is!

Wil jij je ook graag weer energiek gaan voelen, maar weet je niet waar je moet beginnen en zou je wel wat hulp kunnen gebruiken? Neem dan contact met mij op via FEM in beweging!

  • Linda Bijl FEM in beweging

    Ik ben Linda en ik ben 35 jaar. Ik woon samen met mijn vriend Robbert en onze twee zoontjes Tygo (’16) en Boaz (’19) in Loosdrecht. Met mijn bedrijf FEM in beweging breng ik vrouwen fysiek en mentaal in beweging. Als moeder is het belangrijk dat je lekker in je vel zit. Ik gun iedere moeder een fijne tijd, waarbij je weer kan genieten. Ik ben wandelcoach, bootcamptrainer en Mindfulnesstrainer. FEM in beweging biedt zowel één-op-één coaching als maandelijkse wandelingen met thema’s over bewust leven.

    www.feminbeweging.nl